Auteur |
Bericht |
min 10 Anneke69 Weegclubfan voor het leven
Geregistreerd op: 1-4-2010 Berichten: 7694 Dieet: Puur en eerlijk eten Woonplaats: Provincie Gelderland
|
|
Amandelbollen :
Ergens vond ik dit recept bij de low carb recepten,
Ingrediënten voor ongeveer 40 bollen:
250 gram boter
5 dl water
8 tot 10 eieren
300 gram amandelmeel
300 gram sojameel
wat zout
zoetstof naar smaak
rum essence [hoeft niet]
citroen essence
vanille essence
of naar smaak
Het is een soort soezendeeg wat in de olie gebakken wordt.
Breng het water met de boter en het zout aan de kook, de boter moet gesmolten zijn.
Roer van het vuur af het amandelmeel en het sojameel en alle andere ingrediënten erdoor behalve de eieren.
Het laat iets van de pan los en dan is het goed.
Roer als het wat afgekoeld is de eieren er een voor een door. Dan ziet het eruit als aardappelpuree.
Verhit de olie in een pan en laat hoopjes van het deeg in de hete olie glijden en dan met behulp van nog een lepel voorzichtig keren tot ze goudbruin zijn. Eruit scheppen en uit laten lekken op keukenpapier.
Ze zijn heel goed in te vriezen.
De hitte van de olie eventueel bijstellen. Met 1 liter olie zijn deze 40 bollen gebakken.
Proef het beslag wel voor je gaat bakken, want het vraagt veel zoetstof en met citroen-essence is het wel erg lekker erdoor. |
|
Naar boven |
|
Geplaatst: di 27 dec 2011 20:07 |
|
|
|
|
Kaatje Weegclubfan voor het leven
|
|
Ik doe het altijd zonder essences en met rozijnen... wij noemen het thuis sneeuwballen. |
|
Naar boven |
|
Geplaatst: di 27 dec 2011 20:28 |
|
|
Geregistreerd op: 1-4-2010 Berichten: 7694 Dieet: Puur en eerlijk eten Woonplaats: Provincie Gelderland
|
|
Kaatjekat schreef: | Ik doe het altijd zonder essences en met rozijnen... wij noemen het thuis sneeuwballen. |
Verder dezelfde hoeveelheid ingredienten? |
|
Naar boven |
|
Geplaatst: di 27 dec 2011 20:57 |
|
|
|
|
Atkins oliebollen
Ingrediënten:
Sinaasappelrasp 1 tl
Sojameel 100 gr
Eieren 4
Water 100 ml
Citroensap 1 el
Water 100 ml
Roomboter 25 gr
Natrena Vloeibaar
Kaneel
Olie om te frituren
Bereiding:
100 ml water in een pan verwarmen en boter daarin smelten. Voeg 20 kleine scheutjes Natrena vloeibaar en de sinaasappelschil toe. Voeg gezeefde sojameel al roerend toe. En blijf roeren op matig vuur tot het deeg een bal word die van de bodem loskomt.Schep het deeg in een kom en laat het 3 minuten rusten. Roer met deeghaken (of lepel voorzichtig) de eieren er 1 voor 1 door. Verwarm de olie en schep met bv. Een kleine juslepel of een eetlepel het deeg in de olie. Keer ze om zodra ze aan de opppervlakte komen en herhaal dit tot ze goudbruin zijn. Laat ze uitlekken op keukenpapier. Voor de siroop:Kook 100 ml water met zoetstof naar smaak. Voeg citroensap toe en laat 20 minuten zacht koken.Overgiet de oliebollen met siroop en bestrooi met kaneel.
Aantal koolhydraten bij 24 bolletjes: 1 gram per stuk
Tips:
Voeg ook wat kaneel door het deeg. Voeg cacao toe aan het deeg. Voeg fijngehakte amandelen, hazelnoten of macadamianoten aan het deeg toe. Gelukkig nieuwatkinsjaar! |
|
Naar boven |
|
Geplaatst: do 29 dec 2011 14:31 |
|
|
|
|
|
|
Ik zal het recept voor de sneeuwballen hierbij zetten, het is soezendeeg.
4 dl. water
250 gr. bloem
7/8 eieren
100 gr. boter
100 gr. rozijnen
snufje zout
olie om in te frituren
Breng het water samen met de boter en het zout al roerend aan de kook en voeg - als de boter is gesmolten - alle bloem tegelijk toe. Blijf roeren tot een deegbal ontstaat die gemakkelijk van de pan loslaat.
Neem de pan van het vuur en voeg een voor een de eieren toe, de volgende pas als de vorige geheel is weggeroerd!
Voeg de rozijnen toe en blijf daarna nog enige tijd energiek roeren tot het deeg blazen gaat trekken (ouderwets kookboek he) Lachen
Vorm balletjes van het deeg (gaat het makkelijkst tussen 2 lepels) en laat ze in de hete frituurolie glijden, bak in +/- 7 min. gaar.
Op keukenpapier uit laten lekken en bestrooien met poedersuiker.
EET SMAKELIJK! |
|
Naar boven |
|
Geplaatst: do 29 dec 2011 19:46 |
|
|
|
|
Dat is dus niet met amandelmeel maar gewoon bloem. Daar zitten dus meer koolhydraten in? |
|
Naar boven |
|
Geplaatst: do 29 dec 2011 20:12 |
|
|
|
|
ja, dit is een oud recept van voor het kh arme tijdperk. Ik heb het nog nooit geprobeerd met amandel- of sojameel, maar het is kh armer dan oliebollen. Ik zal het vanmiddag eens uitproberen. |
|
Naar boven |
|
Geplaatst: za 31 dec 2011 13:57 |
|
|
|
|
|
|
Kaatjekat schreef: | ja, dit is een oud recept van voor het kh arme tijdperk. Ik heb het nog nooit geprobeerd met amandel- of sojameel, maar het is kh armer dan oliebollen. Ik zal het vanmiddag eens uitproberen. |
En is het gelukt? |
|
Naar boven |
|
Geplaatst: zo 01 jan 2012 13:15 |
|
|
|
|
Oud bericht maar ik zet het er toch maar even bij. Met amandelmeel gaat het niet want dat verbrandt meteen, alles was mislukt. Dus dit jaar ga ik experimenteren met boekweitmeel.
Wordt vervolgd... |
|
Naar boven |
|
Geplaatst: zo 29 dec 2013 14:41 |
|
|
|
|